28 april 2015

Doorvoelen

Op een aantal manieren probeer ik mezelf en anderen uit te leggen waarom ik voor deze sabbatical gekozen heb en hoe ik deze tijd in wil vullen. 'Year of Play' is er eentje, maar 'Braak liggen' gebruik ik eigenlijk het meest. Een Wassenaarse dame zei dat ooit tegen me nadat ik een verhaal had gehouden voor haar vrouwengezelschap op de Haagse Golf & Country Club: "Rachelle, moet jij niet eens een jaartje braak liggen?". Sindsdien zit het in m'n hoofd en gebruik ik het. De laatste tijd dus behoorlijk vaak. Het heeft iets shockerends, iets vunzigs, en dat maakt het leuk om te gebruiken. Maar het heeft ook iets aards en iets ouds, en dat klopt wel met mijn pad.

In de permacultuur leren we dat je altijd als eerste observeert wat er is voordat je ontwerpbeslissingen neemt. Dus ook in deze periode van braak liggen is het devies: observeren! En als je van jezelf niet zoveel mag doen om de zaken naar je hand te zetten, dan komt er vanalles op dat normaal misschien niet altijd de ruimte krijgt.

Van Brecht kreeg ik ooit een versie van het gedicht 'Achter de Poort' en op deze site vond ik een uitgebreidere versie in het Engels. Het wordt me niet helemaal duidelijk wie de schrijver is.

Het gedicht helpt me om het belang in te zien van echt te doorvoelen van wat er opkomt. En meestal leidt dat dan ook tot een mooi nieuw inzicht!


Achter de poort

Achter de poort van het voelen van je zwakheid
Ligt je kracht

Achter de poort van het voelen van je pijn
Ligt je plezier en blijdschap

Achter de poort van het voelen van je angst
Ligt je veiligheid en zekerheid

Achter de poort van het voelen van je eenzaamheid
Ligt je vermogen voor liefde, vervulling en vriendschap

Achter de poort van het voelen van je haat
Ligt je vermogen om lief te hebben

Achter de poort van het voelen van je hopeloosheid
Ligt echte gerechtvaardigde hoop

Achter de poort van acceptatie van wat je vroeger gemist hebt
Ligt je vervulling nu

Bij het ervaren van deze gevoelens en gemoedstoestanden is het van essentieel belang dat je jezelf niet misleidt. Door te geloven dat ze veroorzaakt worden door iets dat je nu al dan niet ervaart.

Wat het heden ook voortbrengt.

Het kan alleen maar omdat het verleden nog in je aanwezig is. 

Het lijkt overbodig maar het moet telkens opnieuw gezegd worden.

Geen opmerkingen: